*
* *
Після
потопу, отже, три сини Ноєві розділили Землю — Сим, Хам і Яфет .
І
дістався схід Симові: Персіда, Бактрія і аж до Індії в довготу, а в широту ж до
[города] Рінокорури, — як ото сказати, від сходу і аж до півдня,— і Сірія, і
Мідія, і Євфрат-ріка, і Вавілонія, [і] Кордуена, і Ассірія, ; Месопотамія, Аравія Старіша, Елимаіс, Індія, Аравія
Сильна, Колія, Коммагина, Фінікія вся.
Хамові
ж дісталась південна частина: Єгипет, Ефіопія, прилегла до Індії, і друга
Ефіопія, з якої витікає ріка ефіопська Червона, та, що плине на схід, [город]
Фіви, Лівія, прилегла аж до Кірінії, Мармарія, Сірт, Лівія друга, Нумідія,
Масурія, Маврітанія, котра є навпроти [города] Гадіра. А [з країв], що є на
схід, він узяв Кілікію, Памфілію, Пісідію, Місію, Лікаонію, Фрігію, Кавалію,
Лікію, Карію, Лідію, Місію другу, Троаду, Еоліду, Віфінію, Стару Фрігію. І
острови також він узяв: Сардінію, Кріт, Кіпр, і ріку Гіону, яку називають
Нілом.
Яфетові
ж дісталась північна сторона і західна: Мідія, Албанія, Арменія Мала і Велика,
Каппадокія, Пафлагонія, Галатія, Колхіда, Боспорій, Меотія, [город] Дервія,
Сарматія, Тавріанія, Скіфія, Фракія, Македонія, Далматія, Молоссія, Фессалія,
Локрія, Пеленія, котра й Пелопоннесом зветься, Аркадія, Іпіротія, Іллірія,
Слов'яни, Ліхнітія, Адріакія, Адріатичне море. Узяв же він і острови: Британію,
Сі|цілію, Евбею, Родос, Хіос, Лесбос, Кіферу, Закінф, Кефаллінію, Ітаку,
Керкіру і частину азійської сторони, яку називають Іонією, і ріку Тігр, що тече
межи Мідією і Вавілонією. [Узяв він також краї] до Понтійського моря на
північних сторонах: Дунай, Дністер і Кавкасійські гори, себто Угорські, а
звідти, отже, й до самого Дніпра. [Дісталися йому] й інші ріки: Десна,
Прип'ять, Двіна, Волхов. Волга, що йде на схід у частину Симову.
В
Яфетовій же частині сидить русь, чудь і всякі народи: меря, мурома, весь,
мордва, заволоцька чудь, перм, печера, ям, угра, литва. зимигола, корсь,
летьгола , ліб. Ляхи ж, і прусси, і чудь сидять поблизу моря Варязького. По
сьому ж морю сидять варяги: сюди, на схід,— до наділу Симового; по тому ж морю
сидять вони на захід — до землі Англійської і до Волоської. Яфетове бо коліно й
це: варяги, свеї, нормани, готи, русь, англи, галичани, волохи, римляни. німці,
корляги, венедиці, фряги та інші. Вони сидять [одні коло одних] од заходу до
півдня і сусідять з племенем Хамовим.
Сим
же, Хам та Яфет, розділивши землю і метавши жереб, [поклали] не переступати
анікому в братній уділ, і жили кожен у своїй частині.
І
був [тоді] один народ. А коли намножилося людей на Землі, то намислили вони у
дні Іоктана й Фалека спорудити башту до неба. І, зібравшись на містині поля
Сенаар зводити башту до небес і город навколо неї Вавілон, будували вони башту
сорок літ. І не була вона завершена, бо зійшов господь бог глянути на город і
на башту і сказав господь: «Се народ один і мова одна». І змішав бог народи і
розділив на сімдесят і на дві мови, і розсіяв [їх] по всій Землі. По
змішанні ж народів бог вітром великим розвалив башту, однак є останок її межи |
Ассірією і Вавілоном; і є він у висоту [?]. а в ширину 5433 лікті. Багато літ держиться останок той.
Після
того ж, як було розвалено башту і розділено народи, взяли сини Симові східні
краї, а Хамові сини — південні краї; Яфетові ж сини захід узяли і північні
краї. Від цих ото сімдесяти і две народів, од племені таки Яфетового, постав
народ слов'янський —так звані норики, які є слов'янами.
По
довгих же часах сіли слов'яни по Дунаєві, де єсть нині угорська земля і
Болгарська. Од тих слов'ян розійшлися вони по Землі прозвалися іменами своїми, — [од того], де сіли, на котрому
місці. Ті, що, прийшовши, сіли по ріці на ймення Морава, і прозвалис моравами,
а другі чехами назвалися. А се — ті самі слов'яни: білі хорвати, серби і
хорутани. Коли ж волохи найшли на слов'ян на дунайських, і осіли між них, і
чинили їм насильство, то слов'яни ті, прийшовши, сіли на Віслі і прозвалися
ляхами. А від тих ляхів [пішли одні, що] прозвалися полянами, другі ляхи
[прозвалися лютичами, інші — мазовшанами, ще інші — поморянами.
Так
само й ті ж слов'яни, прийшовши, сіли по Дніпру і назвалися полянами, а інші —
деревлянами, бо осіли в лісах; а другі сіли межи Прип'яттю і Двіною і назвалися
дреговичами; а інші сіли на Двіні і
назвалися полочанами — од річки, яка впадає в Двіну і має назву Полота; од сеї [річки] вони
прозвалися полочанами. Слов'яни ж, [що]
сіли довкола озера Ільменя, прозвалися своїм
іменем — [словенами]; і зробили вони город, і назвали його Новгородом. А
другі ж сіли на Десні, і по Сейму, і по Сулі і назвалися сіверянами.
І
так розійшовся слов'янський народ, а від його [імені] й діста-логічного зв'язку
з першою і перенесе- ли [свою] назву слов'янські письмена .
Коли
ж поляни жили особно по горах сих [Київських], то була тут путь із Варягів у Греки, а із Греків
[у Варяги]: по Дніпру, а у верхів'ї Дніпра — волок до [ріки] Ловоті, а по
Ловоті [можна] увійти в Ільмень, озеро
велике. Із цього ж озера витікає Волхов і впадає в озеро велике Нево, а устя того озера входить
у море Варязьке. І по тому морю [можна]
дійти до самого Риму, а од Риму прийти
по тому ж морю до Цесарограда, а від Цесарограда прийти в Понт- море, у
яке впадає Дніпро-ріка. Дніпро ж витікає з Оковського лісу і плине на південь, а Двіна із того самого
лісу вибігає і йде на північ, і входить у море Варязьке. Із того ж лісу витікає
Волга на схід і вливається сімдесятьма
гирлами в море Хвалійське. Тому-то із
Русі можна йти по Волзі в Болгари і в Хваліси, і на схід дійти в уділ Симів, а по Двіні — у Варяги, а з
Варягів — і до Риму, од Риму ж — і до племені Хамового. А Дніпро впадає в
Понтійське море трьома гирлами; море це
зовуть Руським. Побіля нього ж учив святий апостол Андрій, брат Петрів.
*
* *
Як
ото говорили, коли Андрій учив у Синопі і
прийшов у [город] Корсунь, він довідався, що од Корсуня близько устя Дніпрове.
І захотів він піти в Рим, і прибув в устя Дніпрове, і звідти рушив по Дніпру
вгору, і за приреченням божим прийшов і став під горами на березі.
А
на другий день, уставши, сказав він ученикам своїм, які були з ним: «Бачите ви
гори сі? Так от, на сих горах возсіяє благодать божа, і буде город великий, і
церков багато воздвигне бог». І зійшов він на гори сі, і благословив їх, і
поставив хреста. І, поклонившись богу, він спустився з гори сеї, де опісля
постав Київ, і рушив по Дніпру вгору.
І
прибув він до словен, де ото нині Новгород, і, побачивши людей, тут сущих, —
який їхній обичай, і як вони миються і хвощуться, — здивувався їм.
І
пішов він у Варяги, і прибув у Рим, [і] повідав, скільки навчив і скільки
бачив, і розказав їм: «Дивне бачив я в землі Словенській. Коли йшов я сюди,
бачив бані дерев'яні. І розпалять вони їх вельми, і роздягнуться, і стануть
нагими, і обіллються мителем, і візьмуть віники, і почнуть хвостатись, і [до]
того себе доб'ють, що вилізуть ледве живі. А обіллються водою студеною — і тоді
оживуть. І так творять вони
повсякдень. Ніхто ж їх не мучить, а самі вони се' мучать, і творять не миття
собі, а мучення». І, це чувши, [римляні] дивувалися. Андрій же, побувши в Римі,
прийшов у Синоп .
*
* *
Коли
ж поляни жили особно і володіли родами своїми,
— бо й до сих братів існували поляни і жили кожен із родом своїм своїх місцях, володіючи кожен родом своїм, —
то було [між них] три брати: одному ім'я Кий, а другому — Щек,
а третьому — Хорив і сестра їх — Либідь. І сидів Кий на горі, де нині узвіз
Борич а Щек сидів на горі, яка нині
зветься Щековицею, а Хорив — на третій
горі, од чого й прозвалася вона Хоривицею. Зробили вони городок [і] на честь
брата їх найстаршого назвали його Києвом, І був
довкола города ліс і бір великий, і ловили вони [тут] звірину. Були ж
вони мужами мудрими й тямущими і називалися полянами. Од
них ото є поляни в Києві й до сьогодні.
Інші
ж, не знаючи, говорили, ніби Кий був перевізником, бо тоді коло Києва перевіз
був з тої сторони Дніпра. Тому [й] казали: «На перевіз на Київ». Коли б Кий був
перевізником, то не ходив би він доЦесарограда. А сей | Кий княжив у роду
своєму і ходив до цесаря. Не знаємо, [щоправда, до якого] , а тільки про те
відаєм що велику честь, як ото розказують, прийняв він од [того]
цесаря,-котрого я не знаю, [як не знаю] і при котрім він цесарі приходив
[туди].
А коли він вертався назад, [то] прийшов
до Дунаю і вподобав місце, і поставив городок невеликий, і хотів [тут] сісти з
родом своїм. Та не дали йому ті, що жили поблизу. Так що й донині називають
дунайці городище те — Києвець. Кий же повернувся у свій город Київ. Тут він і
скончав живоття своє. І два брати його, Щек і Хорив і сестра їх Либідь тут
скончалися.
*
* *
Вигнали
[чудь, словени, кривичі і весь] варягів за море, і не дали їм данини, і стали
самі в себе володіти. І не було в них правди, і встав рід на рід, і були
усобиці в них, і воювати вони між собою почали. І сказали вони: «Пошукаємо самі
собі князя, який би володів нами і рядив за угодою, по праву».
Пішли
вони за море до варягів, до русі. Бо так звали тих варягів — русь, як ото одні
звуться свеями, а другі — норманами, англа-ми, інші — готами, — отак і ці.
Сказали русі чудь, словени, кривич і весь: «Земля наша велика і щедра , а
порядку в ній нема. Ідіть-но княжити і володіти нами».
І
вибралося троє братів із родами своїми, і з собою всю узяли русь. І прийшли
вони спершу до словен, і поставили город Ладогу. І сів у Ладозі найстарший
[брат] Рюрик, а другий, Синеус, — на Білім озері, а третій, Трувор, — в
[городі] Ізборську. І од тих варягів дістала [свою] назву Руська земля .
А
по двох літах помер Синеус і брат його Трувор, і взяв Рюрик волость усю один.
І, прийшовши до [озера] Ільменя, поставив він город над Волховом, і назвали
його Новгородом. І сів він тут, князюючи і роздаючи мужам своїм волості,
[звелівши їм] городи ставити: тому — Полоцьк, тому — Ростов, другому —
Білоозеро. А варяги по тих городах є приходні. Перші насельники в Новгороді —
словени, а в Полоцьку — кривичі, в
Ростові — меря, у Білоозері — весь, в Муромі — мурома. І тими всіма володів
Рюрик.
І
було в нього два мужі, Аскольд і Дір, не його племені, а бояри. І відпросилися
вони [в Рюрика піти] до Цесарограда з родом своїм, і рушили обидва по Дніпру.
Ідучи мимо, узріли вони на горі городок і запитали, кажучи: «Чий се город?» А
вони, [тамтешні жителі], сказали: «Було троє братів, Кий, Щек [і] Хорив, які
зробили город сей і згинули. А ми сидимо в городі їхньому і платимо данину
хозарам». Аскольд, отож, і Дір зостались удвох у городі цьому, і зібрали багато
варягів, і почали володіти Полянською землею. А Рюрик княжив у Новгороді.
*
* *
І
приспіла осінь, і спом'янув Олег коня свого, якого поставив був годувати,
[зарікшись] не сідати на нього. Бо колись запитував він був волхвів і віщунів: «Од чого мені прийдеться
померти?» І сказав йому один ві|щун:
«Княже! Кінь, що його ти любиш і їздиш на нім, — од нього тобі померти». Олег
же, взявши це собі на ум, сказав: «Ніколи тоді [не] сяду на коня [сього], ані
гляну більше на нього». І повелів він годувати його, але не водити його до
нього. І, проживши декілька літ, він не займав його, поки й на Греків пішов.
А
коли вернувся він до Києва і минуло чотири роки, на п'ятий рік спом'янув він
коня свого, що од нього, як прорекли були волхви, [прийдеться] померти Олегові.
І призвав він старшого над конюхами, запитуючи: «Де є кінь мій, що його я
поставив був годувати і берегти його?» А він сказав: «Умер». Олег тоді
посміявся і вкорив віщуна, кажучи: «Неправдиво то говорять волхви, і все те —
лжа єсть: кінь умер, а я живий». І повелів він осідлати коня: «Дай-но погляну я
на кості його». І приїхав він на місце, де ото лежали його кості голі і череп
голий, і зліз він з коня, [і] посміявся, мовлячи: «Чи од сього черепа смерть
мені прийняти?» І наступив він ногою на череп, і, виповзши [звідти], змія
вжалила його в ногу.
І
з того розболівшись, він помер. І плакали по ньому всі люди плачем великим, і
понесли його, і погребли його на горі, що зветься Щековицею. Єсть же могила
його й до сьогодні, називається
могила та Олеговою. А було всіх літ
його княжіння тридцять і три .
*
* *
Сказала
дружина Ігореві: «Отроки Свенельдові вирядилися оружжям і одежею , а ми — голі.
Підино, княже, з нами по данину, хай і ти добудеш, і ми».
І послухав їх Ігор, пішов у Деревляни по
данину. І добув він [собі ще] до попередньої данини, і чинив їм насильство він
і мужі його. А взявши данину, він пішов у свій город [Київ].
Та коли він повертався назад, він роздумав [і]
сказав дружині своїй: «Ідіте ви з даниною додому, а я вернусь і походжу іще». І
відпустив він дружину свою додому, а з невеликою дружиною вернувся, жадаючи
більше майна.
Коли ж почули древляни, що він знов іде,
порадилися древляни з князем своїм Малом і сказали: «Якщо внадиться вовк до
овець, то виносить по одній все стадо, якщо не уб'ють його. Так і сей: якщо не
вб'ємо його, то він усіх нас погубить».
І послали вони до нього [мужів своїх], кажучи:
«Чого ти йдеш знову? Ти забрав єси всю данину». І не послухав їх Ігор, і
древляни, вийшовши насупроти з города Іскоростеня, вбили Ігоря і дружину його, бо їх було мало. І похований
був Ігор, і єсть могила його коло Іскоростеня-города в Деревлянах і до
сьогодні.
Ольга
ж перебувала в Києві з сином своїм, малим Святославом, і кормилець його [тут] був Асмуд, і воєвода [тут] був
Свенельд, той самий отець Мстишин .
І сказали деревляни: «Осе князя руського ми
вбили. Візьмемо жону його Ольгу за князя
свого Мала і Святослава [візьмемо] і зробимо йому, як ото схочем». І послали
деревляни ліпших мужів своїх, числом двадцять, у човні до Ольги, і пристали вони
під Бори-чевим [узвозом] у човні, бо тоді вода | текла біля Гори київської, і
на Подоллі не сиділи люди, а на Горі.
Город же Київ був [тут], де є нині двір
Гордятин і Никифорів, і двір княжий був у городі, де є нині двір Воротиславів і
Чюдинів, а перевісище було поза городом; поза
городом був і двір теремний другий, де є двір доместиків , — за святою
Богородицею над горою, — саме тут був терем кам'яний .
І розповіли Ользі, що деревляни прийшли, і
позвала [їх] Ольга до себе, і мовила їм: «Добрі гості прийшли». І сказали
древляни «Прийшли, княгине». І мовила їм Ольга: «Говоріть-но, заради чого ви
прийшли сюди?» І сказали деревляни: «Послала нас Деревлянська земля, кажучи
так: «Мужа твойого ми вбили, бо був муж твій як той вовк, що обкрадав і
грабував. А наші князі добрі є, бо пильно вони подбали про Деревлянську землю.
Іди-но за нашого князя Мала», — бо ім'я йому було Мал, князю деревлянському.
Мовила тоді їм Ольга: «Люба мені є річ ваша. Мужа свойого мені вже не в
скресити, а вас хочу я завтра вшанувати перед людьми своїми. То нині ідіте в
човен свій і ляжте в човні, величаючись. Завтра я пошлю по вас, а ви скажіте:
«Не поїдемо ми ні на конях, ні пішки [не] підемо, а понесіте нас у човні». І
вознесуть вас у човні». І відпустила вона їх у човен.
Ольга тим часом звеліла викопати яму велику й
глибоку на дворі теремному, поза городом. І назавтра Ольга, сидячи в теремі,
послала по гостей. І прийшли до них [кияни], кажучи: «Зове вас Ольга на честь
велику». Вони ж сказали: «Не поїдемо ми ні на конях, ні на возах, ні пішки [не]
підемо, а понесіте нас у човні». І сказали кияни: «Прийдеться нам [нести].
Князь наш убитий, а княгиня наша хоче |
[йти] за вашого князя». І понесли їх у човні. Вони ж сиділи, взявшись у боки, величаючись і вигорджуючись, у великих
застібках. І принесли їх на двір до Ольги, і, нісши їх, [так] і вкинули з
човном у яму. І, приникнувши [до ями], Ольга мовила їм: «Чи добра вам честь?»
Вони ж сказали: «Гірша нам смерть, ніж Ігореві». І повеліла вона засипати їх
живими, і засипали їх.
І пославши Ольга [послів] до деревлян,
сказала: «Якщо ж ви мене щиро просите, то пришліте до мене знатних мужів, хай у
великій честі піду я за вашого князя. А то не пустять мене люди київські». Це
почувши, древляни вибрали ліпших мужів, які держать Деревлянську землю, і
послали по неї.
Коли
ж деревляни прийшли, звеліла Ольга приготувати мийню, кажучи [їм] так:
«Помившись, прийдіте до мене». Вони, [слуги], тоді розпалили мийню, і ввійшли
древляни [туди], і стали митися. І заперли мийню за ними, і повеліла [Ольга]
запалити її од дверей, і тут згоріли вони всі.
І послала вона [послів] до деревлян, кажучи
так: «Се вже йду я до вас. Тож зготуйте медів много коло города, де ото вбили
ви мужа мойого. Хай поплачу я над гробом його і вчиню тризну мужеві моєму».
Вони ж, почувши [це], звезли медів вельми багато. А Ольга, взявши трохи дружини
і йдучи без нічого, прийшла до гробу його і плакала по мужеві своєму. І
повеліла вона людям своїм насипати могилу велику, а як вони насипали,
звеліла тризну чинити. Після цього сіли деревляни пити, і звеліла Ольга отрокам
своїм прислужувати перед ними. І сказали деревляни Ользі: «Де є друзі наші, що
їх ми послали по тебе?» А вона відповіла: «Ідуть вслід за мною з дружиною мужа
мойого». І як упились деревляни, звеліла вона
отрокам своїм пити за них, а | сама відійшла звідти і потім наказала
отрокам сікти їх. І посікли їх п'ять тисяч. А Ольга вернулася до Києва і
спорядила воїв на рештки їх.
Початок княжіння Святославового
У РІК 6454 [946].
Ольга з сином Святославом зібрала воїв багатьох і хоробрих, і пішла на
Деревлянську землю. І вийшли древляни насупротив. І коли зійшлися обидва
війська докупи, кинув списом Святослав на деревлян, а спис пролетів між ушима
коня і вдарив під ноги коневі, бо був [Святослав] зовсім малим. І сказав [воєвода] Свенельд і
[кормилець] Асмуд: «Князь уже почав. Ударимо, дружино, вслід за князем».
І перемогли вони деревлян. Деревляни ж побігли
й заперлися в городах своїх. А Ольга кинулася з сином своїм на
Іскоростень-город, бо ті [городяни] вбили були мужа її, і стала довкола города
з сином своїм. А деревляни заперлися в городі і кріпко боролися з городських
стін, бо знали вони, що самі вбили князя і на що [довелося б їм] здатись.
І стояла Ольга літо ціле, і не могла вона
взяти города. І намислила вона так: послала [послів] до города, кажучи: «Чого
ви хоч досидітись? Адже всі ваші городи здались мені, і згодились на данину, і
обробляють ниви свої і землю свою. А ви хочете з голоду померти, не згоджуючись
на данину?» Деревляни ж [їй] сказали:
«Ми раді б згодитись на данину, але ти будеш мстити за мужа свойого». І
сказала їм Ольга, мовляв: «Я вже одомстила за мужа свойого, коли прийшли ви до Києва, і вдруге, і втретє
тоді, коли чинила тризну мужеві моєму. Тому я вже не буду помсту чинити, а хочу
взяти потрохи данини і, помирившися з вами, піду назад». Запитали тоді древляни: «Чого ти хочеш од нас? | Ми
раді дати і медом і хутром». Вона ж сказала їм: «Нині у вас нема ні меду, ні хутра. Лише малого я у вас
прошу: дайте мені од двора по три голуби і г три горобці. Бо не хочу я тяжкі
данини накласти на вас, як ото муж мій, а сього прошу у вас малого. Знемоглись
бо ви єсте в облозі тож дайте мені се мале».
Деревляни ж раді були [цьому]. Зібрали отож